راديكال آزاد چيست ؟

بررسي ليزر پزشكي

راديكال آزاد چيست ؟

۵ بازديد

 

راديكال آزاد چيست ؟


راديكال‌هاي آزاد مولكول‌هايي با پوسته الكتروني ناقص هستند كه در همه جا، هوايي كه تنفس مي‌كنيم، در موادي كه در اطراف ما هستند و در داخل بدن ما وجود دارند و مي‌توانند با تخريب سلول‌هاي بدن و انتشار مواد سمي به بافت‌هاي اطراف خود خسارات جبران ناپذيري به بدن وارد مي‌كنند.


به زبان ساده، راديكال‌هاي آزاد يعني مولكول يا اتم‌هاي ناپايداري كه يك الكترون جفت نشده داشته باشند.راديكال‌هاي آزاد در اثر شكستگي يك پيوند از يك مولكول پايدار ايجاد مي‌شوند. همين ويژگي باعث افزايش واكنش‌هاي شيميايي آنها مي‌شود.در انسان مهم‌ترين راديكال آزاد اكسيژن است. مولكول اكسيژن در معرض تشعشعات مختلف، استرس، دودهاي ناشي از استعمال دخانيات و ...

بيشتر بخوانيد: فروش دستگاه ميكرودرم ابريژن

با گرفتن يك الكترون از ديگر مولكول‌ها، دست به كار تخريب ديگر مولكول‌ها، سلول‌ها و دي ان اي مي‌شود.حاصل فعاليت راديكال‌هاي آزاد در بدن انواع سرطان، ديابت، نارسايي‌هاي قلبي، آسيب‌هاي مغزي، مشكلات عضلاني، پيري زودرس، آسيب‌هاي چشمي و در كل ضعف سيستم ايمني بدن است.

در هر جا كه نامي از راديكال‌هاي آزاد به ميان مي‌آيد، آنتي اكسيدان‌ها به عنوان اصلي‌ترين راه مبارزه با آنها و بازسازي سلول‌هاي تخريب شده مطرح مي‌شوند.

زيرا آنتي اكسيدان‌ها باعث از بين بردن راديكال‌هاي آزاد و افزايش ايمني بدن در مقابل انواع بيماري‌ها مي‌شوند.مصرف مناسب و به مقدار كافي ويتامين‌هاي E و C و مواد ضد اكسيداسيون كه به فراواني در ميوه‌ها و سبزيجات و غذاهايي مانند انگور بنفش، انار، هندوانه، كيوي، هلو، زردآلو، طالبي، توت‌ها، كلم، كلم بروكلي، كدو، اسفناج، گوجه فرنگي، سير، فلفل سبز، گوشت قرمز، تخم مرغ، حبوبات و آجيل‌ها و ... يافت مي‌شوند، يكي از مناسب‌ترين شيوه‌هاي مبارزه با راديكال‌هاي آزاد است.

استريليزاسيون پلاسما


روش استريلي در دماي پايين است و ماده اوليه مورد استفاده هيدروژن پراكسيد (آب‌اكسيژنه) مي باشد.در اين روش احتياج به هوادهي نيست و حداكثر دماي كاري ۵۰ درجه سانتيگراد و زمان استريل بين ۶۰ تا ۹۰ دقيقه است.


ابتدا تجهيزات درون محفظه قرار گرفته و پمپ خلا شروع به كار مي‌كند. پس از رسيدن نزديك به خلا كامل، بخار پراكسيد هيدروژن به محفظه تزريق و به تمام قسمت‌هاي محفظه نفوذ ميكند.در اين حالت كه پلاسما هنوز آغاز نشده ، پراكسيد هيدروژن خاصيت كشندگي ميكرو ارگانيسم‌ها را دارد. سپس جريان پلاسما داخل محفظه دستگاه تزريق و با توجه به خاصيت يونيزه‌كنندگي آن اقدام به توليد راديكال‌هاي آزاد از بخار پراكسيد هيدروژن ‌نموده و تحت تاثير پلاسما،

آخرين الكترون مداري مولكول پراكسيد هيدروژن كنده شده و با شتاب به سمت سطح مورد نظر پرتاب و سبب بمباران الكتروني در داخل محفظه مي‌شود.طي اين فعل و انفعالات همزمان امواج ماوراي بنفش نيز ايجاد و تعدادي اتم و مولكول با انرژي جنبشي توليد ميشود. راديكال‌هاي آزاد در اين قسمت نيمه عمر كوتاهي دارند و در انتها تنها مواد باقيمانده، آب و اكسيژن هستند. 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.